Lasten hammashoito

Tietyissä kasvun ja kehityksen vaiheissa pienetkin operaatiot voivat olla ylivoimaisia

Lasten hammashoito

Tietyissä kasvun ja kehityksen vaiheissa lasten hammashoito voi olla ylivoimaista, jos lapsella on voimakas toimenpiteiden pelko. Tämä on erityisen yleistä erityistarpeisten lasten kohdalla, mutta aivan terveetkin lapset voivat kärsiä tästä. Jos hammashoito vie runsaasti aikaa, pelkkä toimenpiteen kesto saattaa johtaa siihen, ettei sitä voida saattaa loppuun. Lapsen on vaikea keskittyä hoidettavana olemiseen pitkiä aikoja. Kipu on ymmärrettävästi myös usein lapsen mielessä; vaikka hoito ei todellisuudessa sattuisikaan, ajatus siitä voi silti pelottaa kovastikin.

Hyvä nyrkkisääntö on, että jos lasten hammashoito vaatii yli neljä hoitokertaa, alle kouluikäiselle lapselle järkevin hoitomuoto on nukutushammashoito. Toistuvat ja lasta traumatisoivat yritykset hoitaa hampaita saattavat johtaa pitkittyneeseen tai jopa pysyvään hammaslääkärin tai toimenpiteiden pelkoon.

Lasten hammashoito varmistaa terveen suun aikuisiällä

Kyse on myös pitkän tähtäimen hyvinvoinnista: kun nukutushammashoito toteutetaan oikealla hetkellä, se varmistaa hyvän suun terveyden ja normaalin hampaiston myös aikuisiällä. Myös vanhempien suun terveys on tärkeää, sillä hoitamattomasta hampaistosta siirtyy helposti lapsen suuhun reikiintymistä aiheuttavia bakteereja.

Asiantuntijoidemme joukossa on lasten hammashoitoon erikoistuneita hammaslääkäreitä, jotka pystyvät auttamaan vaikeissakin ongelmissa, kuten synnynnäisissä kiillevaurioissa ja muissa harvinaisissa tilanteissa. Käytettävissämme on myös konsultoiva oikojahammaslääkäri, joten laajoja hoitokokonaisuuksia suunnitellessa löydämme lapsen hampaiston kehityksen kannalta parhaat ratkaisut.

Asiakkaanamme käytössäsi on laaja asiantuntijaverkostomme, joka koostuu anestesiahoitoon ja lasten anestesiahoitoon perehtyneistä lääkäreistä, kirurgeista, hammaslääketieteen eri osa-alueiden (kuten iensairauksien, lasten hammashoidon, juurihoidon ja oikomishoitojen) osaajista sekä ammattitaitoisia ja lasten ja pelkopotilaiden hoitoon perehtyneistä anestesiahoitajista.

Erityisryhmien hammashoito

Erityisryhmille nukutushammashoito voi olla ainoa tapa saada hyvälaatuista hammashoitoa

Erityisryhmien hammashoito

Osalla potilaista on erityisiä tarpeita, jotka tekevät hammashoidosta haastavaa. Esimerkiksi kehitysvammaiset potilaat, voimakkaan oksetusrefleksin omaavat potilaat, puudutusaineille allergiset potilaat, potilaat joihin puudutusaine ei tehoa, pian leikattavaksi menevät potilaat, syöpäpotilaat ja monet muut potilaat ovat tilanteessa, jossa normaali hammashoito ei välttämättä onnistu.

Kehitysvammaiselle nukutushammashoito saattaa olla potilaan iästä riippumatta ainoa tapa saada hyvälaatuista hammashoitoa. Myös autistiselle lapselle nukutushammashoito voi olla hyvä ratkaisu, sillä autistille uudet ja epämukavat kokemukset, kuten kipu, voivat olla täysin sietämättömiä. Nukutuksessa autistisen lapsen ei tarvitse kokea varsinaista hammashoitoa lainkaan.

Oksetusrefleksin voimakkuus vaihtelee suuresti ihmisten välillä. Joillakin se on niin herkkä, että hammaslääkärin instrumentit laukaisevat sen väistämättä. Tällöin tavallisia hammashoitotoimenpiteitä ei voida suorittaa lainkaan. Yleisanestesian alaisena hoito voidaan kuitenkin suorittaa.

Jotkut potilaat ovat allergisia puudutusaineelle, jolloin puudutusta ei voida käyttää. Nukutushammashoidon avulla potilaan ei tarvitse kokea kipua hammashoidon aikana.

Nukutushammashoidon tarve arvioidaan yksilöllisesti

Tietyissä erityistilanteissa, kuten pulpiitista eli hammasytimen tulehduksesta kärsivien potilaiden kohdalla hammas ei puudu samoin kuin normaalitilanteessa. Tällöin puudutusaine ei tehoakaan. Nukutuksen avulla potilaan ei tarvitse kokea kipua hammashoidon aikana.

Joillakin potilailla on muita lääketieteellisiä ongelmia, joiden hoito vaatii infektiofokusten saanerausta, eli kuntoon hoidettua suuta. Esimerkiksi sädehoito, sytostaattihoidot, keinonivelleikkaukset ja verisuonikirurgiset operaatiot ovat tällaisia toimenpiteitä. Tällöin on usein tärkeää saada suu hyvään kuntoon nopeasti, mieluiten yhdellä hoitokerralla.